Bruk sang og musikk i arbeid psykisk helse

Skap korfelleskap, sangsamlinger eller bruk sang og musikk i hverdagen på institusjoner for mennesker med psykiske helseutfordringer.

Forskning på korsang o g psykisk helse

Da Nord Universitet forsket på korsangens effekt på mennesker med psykiske helseutfordringer var funnene tydelige: deltakerne opplevde mestring, samt økt glede og overskudd. Mestringsopplevelsen ble knyttet til å utvikle sangtekniske ferdigheter, opplevelsen av å skape noe sammen med de andre deltakerne og det å gjennomføre oppvarmings- og avspenningsøvelser. Mellommenneskelige faktorer, miljø og fellesskap ble også trukket fram av deltakerne.

Dirigentens rolle og funksjon var også vesentlig for deltakernes opplevelse og utbytte av å delta. Personlige egenskaper og kompetanse ble fremhevet, og evnen til å se muligheter fremfor begrensninger. Dirigentens positive innstilling og gode humør ble sett på som viktig for utfallet. Les mer om forskningsprosjektet Syng deg friskere her.

Bruk sang som integreringstiltak

Lag allsangkafè