Styrk sangkompetansen til kommunens ansatte!

Krafttak for sang og Syngende kommune samarbeider om kompetanseheving hos ansatte i barnehage, skole, eldreomsorg og psykisk helsevern. Vi utvikler kurs, programmer, ressursportaler og verktøy som skal gjøre det enklere å synge mer i hverdagen, og kommer på besøk for å holde inspirerende kurs og foredrag.

Sang i barnehagen

Syngende barnehage tilbyr kurs og nettressurser for barnehager som ønsker å gjøre sang- og musikkaktivitet til en naturlig og aktiv del av hverdagen. På nettportalen skattkammer.no finner du et vell av forslag til morsomme aktiviteter - tilpasset alder, aktivitet og tema. De holder kurs for barnehageansatte og andre som vil lære mer om hvordan man kan bruke sang og musikk i daglig arbeid med barn. Over 200 barnehager har i dag status som syngende barnehager!

Kursene gir praktiske tips til hvordan sang og musikk kan brukes for å:

• Gjøre hverdagen lettere (eksempelvis ryddesanger, kle-på-sanger, sanger til stellebordet, osv.)

• Stimulere språkutvikling

• Bli kjent med- og glad i lokal, nasjonal og internasjonal sangkultur

• Bruke sangen til å markere overganger for barn som mangler språk (nyankomne småbarn, eller barn fra andre språkkulturer)

Sang i skolen

Syngende skole tilbyr kurs og nettressurser for lærere som ønsker å gjøre sang- og musikkaktivitet til en naturlig og aktiv del av hverdagen i grunnskolen. På nettportalen sangbanken.no finner du et vell av forslag til morsomme aktiviteter - tilpasset årstrinn, fag og tema, samt læreplanmål.

Syngende skole holder kurs for lærere som ønsker å bruke mer sang og musikk i skolehverdagen. De har utviklet en modell og en nettressurs som er tilpasset hverdagen i den norske grunnskolen. Målet er å gi skolens ansatte sangverktøy som de enkelt og effektivt kan bruke i allerede eksisterende undervisning i alle fag.

Kursene gir praktiske tips til hvordan sang og musikk kan brukes for å:

• Skape aktiviserende og morsomme oppbrudd i skolehverdagen

• Lære fag gjennom sang- og musikk (ferdige forslag til dette ligger på nettsiden sangbanken.no, der sangaktiviteter knyttes til fagenes læreplanmål)

• Skape og opprettholde tradisjoner som blir felleseie for alle, uavhengig av språk og sosial eller geografisk bakgrunn

• Gi skolene verktøy og strategier som gjør det lettere å bruke sang og musikk for alle elevene

Sang i eldreomsorgen

Sang i eldreomsorgen tilbyr kurs og nettressurser for institusjoner som ønsker å gjøre sang- og musikkaktivitet til en naturlig og aktiv del av hverdagen. På nettportalen syngsammen.no finner du et vell av forslag til aktiviteter og sanger - tilpasset årstider, aktiviteter og tema.

Forskning og erfaring viser at et aktiv og bevisst bruk av sang kan ha god effekt både på mennesker generelt – og i behandling av personer med demens spesielt. Syngende institusjoner følger opp regjeringens målsetting om å legge vekt på kultur, aktivitet og trivsel som sentrale og grunnleggende elementer i et helhetlig omsorgstilbud.

Les mer om våre programmer på www.krafttakforsang.no

Lag allsangkafè

Stimuler og øk kompetansen i det lokale korlivet