Stimuler og øk kompetansen i det lokale korlivet

Syngende kommune-programmet samarbeider med Norges korforbund om å få flere til å synge i kor. Vi hjelper dere til å samle kommunens innbyggere til korsang - en viktig sosial møteplass for mange!

Allsang i saunaen på SALT i Oslo: Målet var å gi flere et innblikk i hvor sosialt, morsomt og lærerikt det er å være medlem i et kor.

Det å synge sammen med andre gir beviselig en lykkefølelse, en energiboost, og en opplevelse av å være del av noe større enn seg selv. For mange er koret også en av fritidens viktigste sosiale arenaer, og for noen er den avgjørende for trivsel og tilknytning til et fellesskap. Derfor tror både vi i Syngende kommune/Krafttak for sang og Norges korforbund at det finnes mange mange mennesker i ethvert lokalmiljø som ville ha elsket å synge i kor! Vi støtter våre Syngende kommuner med både midler og tips til rekruttering, finansiering og oppstart/drift av kor.

Tenk stort eller smått

Når man oppretter nye kor, kan man tenke både smått og stort. Korsang kan være alt fra faste sangfellesskap for mindre grupper med samme bakgrunn, til større grupper med ambisjoner om konkurransedeltagelse og store konserter. For flyktninger eller mennesker med ikke-norskspråklig bakgrunn kan koret være en super anledning til å lære seg norsk språk og sangkultur. Bergen kommune har eksempelvis hatt stor suksess med korprosjektet Internasjonal sangstund, som er tilknyttet norskopplæringen i kommunen. Berg skole i Oslo har lagt korsang inn som en fast post i AKS (skolefritidsordningen), og fikk plutselig et av norges største skolekor. Disse eksemplene viser at korsatsing ikke trenger å være ambisiøst eller dyrt. Man kan også bruke lokaler som allerede står klare på kveldstid - klasserom, møterom, eller andre kommunale lokaler, og lage lavterskeltilbud for grupper som ønsker å møtes til regelmessige musikalske samvær.

Styrk sangkompetansen til kommunens ansatte!

Fellessang/Allsang under kommunale arrangementer